Práce v sociálních službách je poslání, které dává zaměstnání hlubší smysl

Sociální pracovníci pomáhají lidem v náročných životních situacích, jejich rodinám a potažmo celé společnosti. V Diakonii Západ pracuje v přímé sociální práci cca 150 lidí a ročně pomůže téměř 7 tisícům lidem. Každý z kolegů k tomuto zaměstnání doputoval jinou cestou. Někdo věděl od dětství, že chce pomáhat druhým, jiný si vyzkoušel řadu povolání a prošel různými pozicemi, až nakonec našel smysl právě […]

Sociální pracovníci pomáhají lidem v náročných životních situacích, jejich rodinám a potažmo celé společnosti. V Diakonii Západ pracuje v přímé sociální práci cca 150 lidí a ročně pomůže téměř 7 tisícům lidem. Každý z kolegů k tomuto zaměstnání doputoval jinou cestou. Někdo věděl od dětství, že chce pomáhat druhým, jiný si vyzkoušel řadu povolání a prošel různými pozicemi, až nakonec našel smysl právě v sociálním sektoru.

Jednou z našich kolegyň je Markéta Nováková, koordinátorka provozu Domova Radost pro osoby s postižením v Merklíně. Proč paní Markéta vyměnila výborně placené místo za pomoc druhým? Co jí denní kontakt s postiženými klienty přináší a proč by byla ráda kominíkem? To i mnoho dalšího se dočtete v následujícím rozhovoru.

Jsem holka z pohraničí. Narodit se v minulém režimu v sobě skrývalo mimo jiné také (ne)možnosti studia. Mým přáním bylo pracovat s dětmi, být vychovatelka či učitelka v mateřské školce. Nic z toho se nestalo, nabídka byla pouze na učilišti – výroba knoflíků či jít do jiného kraje na malířku skla a porcelánu. Druhá volba byla menší „zlo“, a tak jsem tehdy v měsíci červnu (dávno po oficiálních talentových a přijímacích zkouškách) šla dělat talentové a přijímací zkoušky. Světe div se, vzali mě. (Směje se.) Rok jsem byla na učilišti a jakmile byla možnost, přesunula jsem se na SPŠ keramickou.

Než jsem začala pracovat ve firmě zabývající se ověřováním a kalibrací měřidel, hledala jsem vlakové spoje po světě v papírových jízdních řádech. Ta práce byla úžasná, moc mě to bavilo – v duchu jsem cestovala s nimi. (Směje se.) No a pak jsem strávila taky několik let na dovolené…tedy mateřské dovolené s dvěma dětmi.

Z počátku jsem dělala asistentku a připravovala podklady pro mzdy, účtovala, zpracovávala technické podklady, týkající se měřidel od kolegů, kteří se vraceli v terénu, vařila kávu a tak. Netrvalo dlouho a nabídli mi pozici manažera kvality. Mít zodpovědnost za interní audity, vytváření interních směrnic – to pro mě byla výzva a posun směrem vpřed. Zapomněla jsem říci, že jsem měla jsem moc ráda čísla, matematiku, fyziku, tak hurá do toho. V této firmě jsem pracovala celkem 17 let a vzpomínám na ní pozitivně.

Bylo po Sametové revoluci, režim se změnil a já dostala možnost vystudovat vysokou školu, rozhodla jsem se pro Sociální pedagogiku a pak Teologii služby. Velké díky patří bývalému panu řediteli, poněvadž mě uvolňoval z práce studovat úplně jiný obor. Začala jsem více přemýšlet nad svým pracovním životem, užitečností a smyslem. Neprobendit ty roky na tomto světe jen tak, pro nic.

Ano. Po 17 letech přišel den, kdy jsem si uvědomila, že mi tato práce už nic nového nedává. Naučila jsem se mnoho, ale už mě nenaplňuje. Řekla jsem si, že musím udělat změnu. Přesto, že byla velmi dobře placená a že takové peníze v sociálu mít nikdy nebudu. Postrádala jsem „srdce z masa“.

Různorodost – každý den je tu jiný. Jsou vždy jiné situace, emoce, lidé, klienti, činnosti. Pak má skvělou dynamiku. Práce s lidmi vám totiž nedovolí upadnout do stereotypu, dává sebepoznání, umožňuje posouvání hranic, seberozvoj, práci s trpělivostí. Je takovým nasloucháním, pochopením, uspokojováním požadavků ze strany kolegů, týmovou spoluprací, ale též vnímám snahu měnit zajeté koleje. Prostě se nikdy nesmí usnout na vavřínech a musíte se snažit zlepšit podmínky pro zaměstnance i klienty.

Kromě opravdu velké smysluplnosti a pomoci je to zpětná vazba. Malý úsměv či známé dej mi pět (plácnutí si) si s klienty i kolegy. Kouzelné slovo DÍKY.  Nebo když se nám podaří něco posunout dál bez ztráty kytičky. Na druhou stranu řeč se mluví, voda teče, a tak vnímat i z neverbální komunikace okolí spokojenost. To si pak s pokorou řeknete: JO, TO JE ONO!

Práce v sociálních službách je všeobecně opravdu velmi náročná. U nás v DOZP Domov Radost a odlehčovací službě Pírko jde především o náročnou práci po stránce psychické. Naší cílovou skupinou jsou dospělí lidé (od 15 let v Pírku a od 18 let v DR) s poruchou autistického spektra (PAS) a s mentálním postižením (MP).

Přesně tak, poněvadž jsme pobytová služba, tak naše práce = (do)pomoc v rozsahu 24/7 ve 12hodinových směnách. Klienty máme nekomunikující, nebo komunikující, ale s poruchou řeči, kterou je potřeba „navnímat“ a snažit se jí porozumět. Nasazení kolegyň a kolegů (máme tu i tři muže) v přímé péči, se nese duchu „vytvářet klientům příjemný a bezpečný domov“, kde se dodržují lidská práva.

Ne, určitě není. Záleží hodně na osobnostních rysech každého člověka, psychické odolnosti, dovednostech a chuti pomáhat druhým.

Světový den sociální práce letos připadá na úterý 18. března. Můj den tím pádem bude určitě pracovní, a to v sociální službě (usmívá se). Jelikož si velmi vážím všech kolegů v přímé péči, kolegů sociálních pracovníků, takže určitě tento den každému osobně poděkuji za jejich práci, za naplňování poslání a vize, a že jejich cesta vedla právě na Domov Radost a Pírko.

Jééé, těch by bylo! Být klaunem, abych rozesmála smutné děti, lékařem, který by utišil bolest, psychologem, který by byl průvodcem při řešení obtížné situace, kominíkem, který nosí štěstí (a taky, miluji pohled na střechy), být fotografem zachycující „pohyb“ i lidské emoce. A tak bych mohla pokračovat dál a dál…

To mi bude 68 let. Ajaj! (Směje se.) Takže se vidím v důchodu s dobrou fyzickou kondicí a psychickou odolností skákající na trampolíně, sjíždějící tobogány s vnoučaty. Uvidíme, všechno má svůj čas, jak píše král Šalomoun v knize Kazatel 3, 1-8. Život se nedá uspíšit, ten má vlastní rytmus.

Přemýšlíte o změně Vašeho pracovního prostředí?
Koukněte na nabídku volných pracovních míst u nás Diakonii Západ a začněte psát novou kapitolu Vašeho života s námi.


Kontakt - Barbora Uldrychová
Ing. Barbora Uldrychová vedoucí oddělení komunikace a péče o dárcebarbora.uldrychova@diakoniezapad.cz+420 605 573 209

Naše příběhy

Práce v sociálních službách je poslání, které dává zaměstnání hlubší smysl

Sociální pracovníci pomáhají lidem v náročných životních situacích, jejich rodinám a potažmo celé společnosti. V Diakonii Západ pracuje v přímé sociální práci cca 150 lidí a ročně pomůže téměř 7 tisícům lidem. Každý z kolegů k tomuto zaměstnání doputoval jinou cestou. Někdo věděl od dětství, že chce pomáhat druhým, jiný si vyzkoušel řadu povolání a prošel různými pozicemi, až nakonec našel smysl právě […]

Celý příběh

Václava Bláhová

Naše příběhy

Rozhovor s Vendy, vedoucí řízení a rozvoje

Václava Bláhová, původně vedoucí ambulantních služeb pro osoby s postižením, se do Diakonie Západ dostala skoro až osudovou cestou. Nejdřív jeden ze stacionářů navštívila z pozice kontrolorky ze státní sféry. Prostředí se jí líbilo tak moc, že se rozhodla tam jednou pracovat. A ono to opravdu vyšlo. Nyní však působí na pozici vedoucí oddělení řízení a rozvoje. Co […]

Celý příběh

Naše příběhy

Příběh pana Ondřeje

Petrovi, klientovi stacionáře Človíček pro mládež a dospělé, je jeho bratr Ondřej nejbližší osobou, která mu na světě zůstala. Ten se řídí velmi pozitivním životním krédem: „To, co se nepovedlo dnes, se možná zítra povede.“ Kdy se poprvé zjistilo, že s bratrem něco není v pořádku? Když se problémy objevily, byly mi 4 roky. O pár let později […]

Celý příběh

Naše příběhy

Příběh koordinátora Jirky

Jiří Pavlík, koordinátor zařízení Stacionář Človíček pro mládež a dospělé, vás překvapí svým klidem, nadhledem a hloubkou uvažování. Ideální den ve stacionáři je pro něj alchymií. Co pro něj znamená, když si klient a pracovník „zatančí“, se dočtete v rozhovoru. Jak byste jednoduše vysvětlil to, co služba Stacionáře Človíček pro mládež a dospělé někomu zajišťuje? Když se dojde na otázku, […]

Celý příběh

Naše příběhy

Příběh koordinátorky Aničky

Anna Hladíková, koordinátorka Stacionáře Plamínek pro osoby s postižením, je veselou a nepostradatelnou součástí Merklínského zařízení. Zastává názor, že špatná nálada musí vždy zůstat „před Plamínkem“, protože klienti si nezaslouží vidět naši podrážděnost. Jak byste jednoduše vysvětlila to třeba svým známým, co služba Stacionáře Plamínek zajišťuje? Je to jedna velká budova, která patří Diakonii a do ní se […]

Celý příběh

Klientka stacionáře Plamínek

Naše příběhy

Příběh maminky Jany

„Ve škole měla Terezka přiřazené číslo 30, a když jsem jí v neděli večer balila tašku a žehlila jsem jí to oblečení s vyšitou třicítkou, brečela jsem u toho,“ svěřuje se paní Jana, která je maminkou klientky Stacionáře Plamínek na plný úvazek, ale k tomu zvládá být už 15 let starostkou. Jak se naučila komunikovat se svojí dcerou Terezkou, která neslyší […]

Celý příběh

Co je COOKIE?

Cookie je malý datový soubor umístěný ve vašem prohlížeči v zařízení (počítači, chytrém telefonu či tabletu), na kterém si stránky prohlížíte. Jeho úkolem je pomoci prohlíženým stránkám správně fungovat a zobrazovat správný obsah. Stránky si pamatují vaše prohlížení a fungují tak, aby se nemusely vaše preference nahrávat znovu. Díky tomu je pro vás užívání stránek mnohem přívětivější.