Tento týden přišla do poradny v Rokycanech 70letá klientka, která musela kvůli zdravotním důvodům opustit nájemní byt a přestěhovat se do domu s pečovatelskou službou.
Se stěhováním se pojí, jak víme, i přepis energií. To byl důvod, proč nás klientka navštívila. Připadá si neschopná, protože netuší, co má dělat.
V novém bytě jí nejde elektřina. Už měsíc si svítí svíčkou. Zkoušela volat svému dodavateli energií, ale nemohla se s ním domluvit na tom, jak má dál postupovat. V DPS viděla letáček naší Poradny, jestli jí prý s tím pomůžeme.
Navrhli jsme, že společně zavoláme dodavateli a zjistíme, v čem je problém.
Na lince bylo zjištěno následující:
- Klientka by si měla ukončit smlouvu na původní adrese – vyplnit formulář, který se nachází na webových stránkách společnosti a odeslat ho emailem
- Musí si zjistit konečný stav elektroměru a plynoměru a uvést tyto údaje do formuláře
- Je třeba zjistit technické údaje o novém odběrném místě, aby mohla být uzavřena nová smlouva na novou adresu a mohl být namontován nový elektroměr (protože ten v bytě není), pro to konkrétně potřebujeme zjistit: EAN kód, distribuční sazbu a hodnotu jističe. Tyto informace by nám měli sdělit na distribuci dodavatele (ČEZ, Innogy, atd.)
Všechny tyto údaje by poté měla klientka dodat svému dodavateli.
V podstatě se předpokládá, že se jedná o běžnou věc, kterou by měl zvládnout každý. Každý se můžeme někdy stěhovat. Jak ale vidíme, úkonů, které je třeba udělat, je hodně. A většinu z nich je možné udělat jen pomocí moderních technologií. Vytisknout formulář z webových stránek, odeslat emailem, na lince Distribuce ČEZ definovat jedním slovem virtuální asistentce svůj požadavek, teprve potom ona přepojí na živého člověka…
Jak má ale 70letá paní s tlačítkovým telefonem definovat jedním slovem svůj příběh o stěhování?
Občas si v Poradně říkáme, jestli budeme mít za pár let ještě co nabízet, když nám na všechny naše dotazy odpoví umělá inteligence nebo virtuální asistentka, ale myslíme, že ano. Potřebu člověka s někým sdílet svoje starosti a obyčejně si popovídat žádná technologie nenahradí. Pro tyto případy jsme tu pro vás my. S technologiemi i jim navzdory.
Pokud i vy hledáte pomoc, navštivte naši Poradnu pro občany v nesnázích.